21اکتبر 2022- دو سازمان برجسته جهانی در زمینه ی جراحی چاقی و متابولیک، دستورالعمل های بالینی مبتنی بر شواهد جدیدی را صادر کرده اند که در میان انبوهی از توصیه ها، شرایط لازم برای جراحی کاهش وزن را آسانتر کرده است و جراحی متابولیک را برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 با شاخص توده بدنی 30 و بالاتر، تایید می کند. شاخص توده ی بدنی یا BMI، اندازه گیری چربی بدن بر اساس قد و وزن فرد است که یکی از چندین معیار مهم غربالگری برای این جراحی است.

دستورالعمل‌های ASMBS/IFSO در مورد شرایط لازم برای جراحی متابولیک و چاقی در سال 2022، که امروز به صورت آنلاین در دو مجله ی "جراحی چاقی و بیماری‌های مرتبط (SOARD)" و "جراحی چاقی" منتشر شد، قرار است جایگزین بیانیه اجماعی قبلی شود که بیش از 30 سال پیش توسط مؤسسه ملی بهداشت(NIH) منتشر شده بود، استانداردهایی که اکثر بیمه‌گران و پزشکان هنوز برای تصمیم‌گیری در مورد اینکه چه کسی واجد شرایط لازم برای جراحی کاهش وزن است، نوع جراحی مناسب برای هر بیمار و زمان انجام جراحی، به آن تکیه می‌کنند.

انجمن آمریکایی جراحی متابولیک و چاقی(ASMBS)، بزرگترین گروه جراحان چاقی و متخصصان سلامت یکپارچه در ایالات متحده می باشد و فدراسیون بین المللی جراحی چاقی و اختلالات متابولیک(IFSO) ، نماینده 72 انجمن ملی و جامعه ی پزشکی در سراسر جهان است.

دکتر Teresa LaMasters، رئیس ASMBS گفت: بیانیه اجماعی NIH در سال 1991 در مورد جراحی چاقی برای مدتی هدف ارزشمندی داشت، اما پس از بیش از سه دهه و صدها مطالعه با کیفیت بالا، از جمله کارآزمایی‌های بالینی تصادفی، دیگر بهترین شیوه‌ها را منعکس نمی‌کند و ارتباطی با پروسیجرها و بیماران عصر مدرن امروزی ندارد. زمان تغییر در تفکر و روش به خاطر بیماران فرا رسیده است، و البته خیلی دیر شده است.

در بیانیه ی سال 1991، جراحی چاقی به بیمارانی با BMI حداقل 40 و یا35و بیشتر و حداقل یک بیماری مرتبط با چاقی مانند فشار خون بالا یا بیماری قلبی، محدود بود. هیچ اشاره ای به جراحی متابولیک برای دیابت یا اشاره ای به روش های لاپاراسکوپی نوظهور در آن نشده است که به عنوان پایه اصلی عمل جراحی کاهش وزن را ایمن یا ایمن تر از عمل های رایج از جمله جراحی کیسه صفرا، آپاندکتومی و تعویض زانو می کند. بیانیه ی قبلی همچنین توصیه می‌کرد که از جراحی در کودکان و نوجوانان حتی با BMI بالای 40 جلوگیری شود، زیرا بر روی این جمعیت به اندازه کافی مطالعه نشده بود.

استانداردهای جدید انتخاب بیمار

دستورالعمل های ASMBS/IFSO در حال حاضر جراحی متابولیک و چاقی را برای افرادی با BMI برابر با35  یا بیشتر "بدون توجه به وجود، عدم وجود یا شدت بیماریها یا شرایط مرتبط با چاقی" توصیه می کند و برای افرادی با BMI بین 30 تا 34.9 کیلوگرم بر متر مربع که به بیماری متابولیک مبتلا هستند، و برای کودکان و نوجوانانی که به درستی بر اساس معیارهای گفته شده در این دستورالعمل انتخاب شده اند، مجاز می داند.

اما حتی بدون بیماری متابولیک، این دستورالعمل ها می‌گویند که جراحی کاهش وزن باید برای افرادی بانمایه ی توده ی بدنی 30 و بالاتر که با استفاده از روش‌های غیرجراحی به کاهش وزن قابل توجه یا پایدار یا بهبود بیماری مرتبط با چاقی دست نمی‌یابند، در نظر گرفته شود. همچنین توصیه شده است که تعاریف چاقی با استفاده از آستانه استانداردBMI بر اساس جمعیت تنظیم شود و آستانه استاندارد BMI برای جراحی کاهش وزن برای افراد آسیایی از 27.5 شروع می شود.

سطوح بالاتر ایمنی و اثربخشی برای جراحی کاهش وزن امروزی

دستورالعمل‌های جدید همچنین بیان می‌کنند که "جراحی متابولیک و چاقی در حال حاضر مؤثرترین درمان مبتنی بر شواهد برای چاقی در تمام کلاس‌های BMI است" و "مطالعات با پیگیری طولانی‌مدت، منتشر شده در دهه‌های پس از بیانیه اجماعی NIH در سال 1991، به طور مداوم نشان داده اند که جراحی متابولیک و چاقی نتایج کاهش وزن بهتری را در مقایسه با درمان‌های غیر جراحی ایجاد می‌کند."

همچنین خاطرنشان می کند که مطالعات متعدد بهبود قابل توجهی در بیماری متابولیک و کاهش مرگ و میر کلی پس از جراحی را نشان داده اند و "عملیات جراحی قدیمی تر با عمل های ایمن تر و موثرتر جایگزین شده اند. از جمله دو جراحی اسلیو گاسترکتومی و Roux-en-Y Gastric Bypass (RYGB)به روش لاپاراسکوپی، که در حال حاضر حدود 90 درصد از کل عمل های انجام شده در سراسر جهان را تشکیل می دهند.

تقریباً 1 تا 2 درصد از جمعیت بیماران واجد شرایط در جهان هر سال، تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار می گیرند. کارشناسان می گویند: بیانیه ی اجماعی قبلی بیش از حد محدود کننده بود و منجر به استفاده ی محدود از چنین درمان ایمن و موثری شده بود. در سراسر جهان، بیش از 650 میلیون بزرگسال در سال 2016 دچار چاقی بودند که در آن زمان حدود 13 درصد ازجمعیت بزرگسال جهان را تشکیل می دادند. بنابر اعلام CDC، هم اکنون بیش از 42٪ از آمریکایی ها به چاقی مبتلا هستند که بالاترین نرخی است که تاکنون در ایالات متحده گزارش شده است.

دکتر اسکات شیکورا، رئیس IFSO، گفت: «دستورالعمل‌های ASMBS/IFSO، مقررات جدید مهمی را در مورد درمان چاقی ارائه می‌کنند. بیمه‌گران، سیاست‌گذاران، ارائه‌دهندگان مراقبت‌های بهداشتی و بیماران باید توجه دقیق به این تنظیمات جدید داشته باشند و برای رفع موانع و تفکر قدیمی که مانع از دسترسی به یکی از ایمن‌ترین و مؤثرترین عمل‌های پزشکی با بیشترین مطالعات شده بود، تلاش کنند.»

دستورالعمل‌های ASMBS/IFSO جدیدترین مورد از یک سری توصیه‌های جدید از سوی گروه‌های پزشکی است که خواستار استفاده ی گسترده از جراحی متابولیک هستند. در سال 2016، 45 انجمن حرفه ای، از جمله انجمن دیابت آمریکا (ADA)، بیانیه مشترکی صادر کردند مبنی بر اینکه در صورت کنترل ناکافی قند خون، علیرغم درمان بهینه با داروهای خوراکی یا تزریقی، باید برای بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 باBMI  بین 30.0 تا 34.9 کیلوگرم بر متر مربع، جراحی متابولیک در نظر گرفته شود. این توصیه همچنین در "استانداردهای ADA برای مراقبت پزشکی دیابت - 2022" گنجانده شده است.

منبع:

https://www.sciencedaily.com/releases/2022/10/221021093735.htm